Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

Σαν Σήμερα – 5 Μαρτίου

Υπέρ της ηλεκτρονικής τήρησης βιβλίων τάχθηκε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, στην ομιλία που έκανε στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.”Πρέπει να σκεφτούμε ακόμα και ένα κομμάτι που λέγεται εξυπηρέτηση του πολίτη, γιατί και αυτό βοηθάει τη συμμόρφωση. Πολλές φορές η συμμόρφωση είναι δύσκολη για αυτόν που θέλει να συμμορφώνεται”, είπε, προσθέτοντας: “Σε δύο γραμμές να πω και μια ιδέα που δεν είναι πολύ ώριμη ακόμα, αλλά μιας που βρισκόμαστε σε ένα χώρο ανταλλαγής σκέψεων εγώ θα την πω. Μιλάμε για ηλεκτρονική τιμολόγηση. Πρέπει να την προχωρήσουμε; Κατά τη γνώμη μου είναι μισή η σκέψη αυτή αν δεν συνδυαστεί και με την ηλεκτρονική τήρηση βιβλίων. Η πληροφορία πρέπει να παράγεται μια φορά και όχι τρείς και τέσσερις, όπως παράγεται σήμερα. Να απλοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία για τον πολίτη, ακόμα και για τη μικρή και για τη μεσαία επιχείρηση, για να αισθανθεί ότι κερδίζει από τη συμμόρφωση σε χρόνο και σε χρήμα και κερδίζουμε και εμείς”.

Η χώρα μπορεί να βγει από τα μνημόνια και χωρίς προληπτική πιστωτική γραμμή
Αρθρο του τραπεζίτη Μιχάλη Σάλλα για το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η προληπτική πιστωτική γραμμή, με αφορμή την λήξη του προγράμματος τον Αύγουστο, απασχολεί πολλούς και έχει δημιουργήσει σοβαρή αντίθεση μεταξύ της κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος. Γιατί όμως ορισμένοι υποστηρίζουν ότι για την έξοδο στις αγορές μετά τον Αύγουστο θα πρέπει να υπάρξει προληπτική πιστωτική γραμμή; Ως βασικό επιχείρημα αναφέρεται το “waiver”.
Σήμερα οι ελληνικές τράπεζες έχουν την δυνατότητα να δίνουν ομόλογα για αναχρηματοδότηση στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ECB) και αυτά να γίνονται αποδεκτά από την ΕCB με μηδενικό επιτόκιο χωρίς να διαθέτουν το απαιτούμενο investment grade (επενδυτική διαβάθμιση). Το συνολικό ποσό που λαμβάνουν οι ελληνικές τράπεζες από την ECB με αυτό τον τρόπο ανέρχεται με βάση πρόσφατα στοιχεία σε περίπου 5 δισ. ευρώ.
Αν δεν υπάρξει από τον Αύγουστο η προστασία της προληπτικής πιστωτικής γραμμής, το ποσό αυτό θα πρέπει να αντληθεί είτε μέσω του ELA, είτε με REPOS στη διατραπεζική αγορά. Σε ότι αφορά τον ELA το επιτόκιο ανέρχεται στο 1,5% και των REPOS στο 0,75%. Δηλαδή το συνολικό κόστος του ελληνικού τραπεζικού συστήματος θα επιβαρυνθεί στην χειρότερη περίπτωση με 75 εκατ. ευρώ ετησίως και στην ευνοϊκότερη μόλις με 37 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι ενδεχομένως και το κύριο κόστος από τη μη ύπαρξη της προληπτικής πιστωτικής γραμμής. Είναι λοιπόν δυνατόν τελικώς να μην υποστηρίξουμε σθεναρά την έξοδο από το μνημόνιο για 75 εκατ. ευρώ στη χειρότερη περίπτωση;.
Ολοι γνωρίζουμε και εντός και εκτός της χώρας ότι η ύπαρξη προστασίας μέσω της προληπτικής πιστωτικής γραμμής οδηγεί τελικά στη χρήση της. Πολλώ δε μάλλον όταν η ανάγκη της γραμμής προβάλλεται μετ’ επιτάσεως από την Τράπεζα της Ελλάδος. Προληπτική γραμμή ωστόσο σημαίνει νέο και σκληρό μνημόνιο, νέα μέτρα, επιβολή καινούριων περιορισμών, καμία δημιουργία χώρου για έστω και μια μικρή ανεξαρτησία της δημοσιονομικής διαχείρισης.
Σημαίνει ακόμη ψηφοφορίες από τα εθνικά κοινοβούλια των χωρών μελών της Ε.Ε. που θα καταστήσουν για ακόμη μία φορά την Ελλάδα, το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης. Άρα δύσκολα μπορεί να υποστηρίξει κανείς ότι με την ύπαρξη προληπτικής γραμμής βγαίνουμε πραγματικά από τα προγράμματα των μνημονίων. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι σε αρκετούς τομείς, οι δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί, όπως η δημοσιονομική εξυγίανση, το πλεόνασμα, οι μεταρρυθμίσεις, οι ιδιωτικοποιήσεις και άλλα θα υπάρχουν και μετά την έξοδο από το μνημόνιο. Θα υπάρχουν και εμείς θα πρέπει να τα εφαρμόζουμε με συνέπεια. Αν όμως μπούμε σε νέο πρόγραμμα, με άμεσο τρόπο ως συνέπεια της πιστοληπτικής γραμμής, τότε τα πράγματα για την χώρα θα είναι αρκετά χειρότερα.
Από πολλούς υποστηρίζεται επίσης, πως μπορούν να αξιοποιηθούν για “μαξιλάρι” ένα κομμάτι αχρησιμοποίητων ποσών από τα 86 δις ευρώ του γ’ μνημονίου. Εδώ απαιτείται μία εξήγηση: Η Ελλάδα έχει αντλήσει ήδη 42 δισ. ευρώ μέσα από τις προηγούμενες αξιολογήσεις. Με την ολοκλήρωση της 3ης αξιολόγησης θα καταβληθούν 5,7 δισ. ευρώ τώρα και 1 δισ. ευρώ τον Μάιο. Με την ολοκλήρωση και της 4ης αξιολόγησης θα αντληθούν επιπροσθέτως 11 δισ. ευρώ. Από τον Αύγουστο μέχρι το τέλος του 2019, οι υποχρεώσεις της χώρας ανέρχονται σε 17 δισ. ευρώ. Επομένως με εξαίρεση τα 5,7 δισ. ευρώ που θα χρησιμοποιηθούν άμεσα σε γεννημένες υποχρεώσεις, τα υπόλοιπα 12 δισ. ευρώ μαζί με τα πλεονάσματα που σχηματίζονται, αποτελούν το “μαξιλάρι” που θεωρείται απαραίτητο για τη χώρα μέχρι τέλους του 2019. Άρα η Ελλάδα θα έχει στη διάθεσή της τον Αύγουστο, τα 12 δισ. ευρώ που θα εισπράξει με την λήξη του προγράμματος συν τα πλεονάσματα συν την όποια άντληση κεφαλαίων προκύψει από τις αγορές. Συνεπώς από το σύνολο των 86 δισ. ευρώ του 3ου προγράμματος η χώρα θα έχει αντλήσει 59 δισ. ευρώ και παραμένουν ως υπόλοιπο 27 δισ. ευρώ, τα οποία όμως, δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει.
Ο βασικός λόγος είναι ότι το 2015, τα 20 δισ. ευρώ προορίζονταν μόνον για τις ανάγκες του Τραπεζικού Συστήματος γιατί τότε υπήρχαν διαθέσιμα για τις τράπεζες 25 δις. ευρώ από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν μόνον τα 5 δισ. ευρώ. Επομένως, τα υπόλοιπα 20 δισ. ευρώ “χάθηκαν”. Ούτε για τα εναπομείναντα 6-7 δισ. ευρώ του 3ου προγράμματος υπάρχει δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν καθώς και αυτά έπαψαν να είναι κατ? ουσία διαθέσιμα, αφού η αξιολόγηση του τέταρτου 3μήνου του 2016 δεν ολοκληρώθηκε και ενσωματώθηκε στην επόμενη. Η ουσιαστική λύση επομένως που θα πρέπει να επεξεργαστούμε είναι το κείμενο εξόδου περιλαμβανομένης της συμφωνίας για το χρέος μαζί με αυτό που ονομάζουμε “μαξιλάρι ασφαλείας”».
Με βάση τα παραπάνω διατυπώνω σθεναρά την άποψη πως ή μοναδική σοβαρή λύση είναι η κατάρτιση ενός προγράμματος διευκόλυνσης χρέους που θα διαθέτει τους απαραίτητους αυτοματισμούς και η υλοποίησή του θα συνδέεται με συγκεκριμένες παραμέτρους, παράλληλα με το σχηματισμό ενός αποθέματος ασφαλείας, ύψους περίπου 18-20 δισ ευρώ, από τις πηγές που προαναφέρθηκαν. Σε κάθε περίπτωση πάντως βασική προϋπόθεση είναι το ΑΕΠ να κινείται με ρυθμό ανάπτυξης άνω του 2% κατά μέσο όρο ετησίως και μία ενάρετη διαχείριση που θα φροντίζει πάντα τη διαμόρφωση των απαραίτητων πλεονασμάτων για λόγους ασφάλειας.
Υ.Γ. Προληπτική πιστωτική γραμμή με λήξη προγράμματος έχει ζητήσει και λάβει μόνο μία χώρα, έναντι όλων των άλλων που ήταν σε πρόγραμμα, η Πολωνία. Αυτό συνέβη κατά τη διάρκεια της κρίσης του 2008 και αξίζει να σημειωθεί πως η γραμμή αυτή παραχωρήθηκε από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Βεβαίως μία κρίσιμη λεπτομέρεια αποτελεί το γεγονός πως η χώρα ήταν και παραμένει εκτός ευρώ. Ο νοών νοείτο.

Οι σύζυγοι μπορούν από εδώ και στο εξής να υποβάλλουν χωριστές φορολογικές δηλώσεις εισοδήματος και να εκδίδονται χωριστά εκκαθαριστικά σημειώματα, σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ειδικότερα, το Β΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, με πρόεδρο την αντιπρόεδρο Μαίρη Σάρπ και εισηγήτρια την πάρεδρο Κωνσταντία Λαζαράκη, στην υπ΄ αριθμ. 330/2018 απόφασή του επισημαίνει ότι «δεν συντρέχει λόγος, και μάλιστα προφανής λόγος δημοσίου συμφέροντος, που να δικαιολογεί την υποχρεωτική υποβολή κοινής δήλωσης φόρου εισοδήματος των συζύγων».
Επιπλέον, οι σύμβουλοι Επικρατείας επισημαίνουν ότι «η διάταξη του άρθρου 67 παράγραφος 4 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΔΕ) ερμηνευμένη υπό το φως των διατάξεων των άρθρων 2 παρ. 1, 4 παρ. 1, 2 και 5, 5 παρ. 1 και 25 παρ. 1 Συντάγματος και τα άρθρα 8 και 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, έχει την έννοια ότι ο σύζυγος υποβάλλει κατ’ αρχήν κοινή δήλωση και για το εισόδημα της συζύγου του εφόσον αμφότεροι οι σύζυγοι συναινούν, συναίνεση η οποία μπορεί να αποτυπώνεται και στην υποβολή της κοινής δήλωσης, ενώ στην αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή διατυπώνεται ρητώς η έλλειψη τέτοιας συναίνεσης από έναν έστω από τους συζύγους, οι σύζυγοι διατηρούν το δικαίωμά τους να υποβάλουν αυτοτελώς δήλωση φόρου περί εισοδήματός τους».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας απέρριψαν ως αβάσιμο τον ισχυρισμό του Ελληνικού Δημοσίου, ότι η αντιμετώπιση χωριστής δήλωσης από τους συζύγους επιφέρει αύξηση του αριθμού των δηλώσεων, καθυστέρηση στην εκκαθάριση, σύνταξη διπλών χρηματικών καταλογισμών κ.λπ. Ο ισχυρισμός αυτός απορρίφθηκε, καθώς «έχουν εκλείψει προ πολλού» οι συγκεκριμένοι ισχυρισμοί, εν όψει «της αλματώδους προόδου της τεχνολογίας», αλλά και από την υποβολή (το 2001) της ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων φόρου εισοδήματος.
Η υποβολή κοινής δήλωσης των συζύγων μπορεί μεν να διευκολύνει το Δημόσιο ως προς τη φορολογία των εγγάμων, αλλά το εισόδημα των συζύγων μπορεί να προκύπτει από το άθροισμα των αυτοτελών δηλώσεων, αναφέρεται στην εν λόγω απόφαση.
Επίσης, οι σύμβουλοι προέβλεψαν και τις περιπτώσεις διαζυγίων και πτωχεύσεως ενός εκ των συζύγων. Αναφέρουν ότι είναι αυτονόητο εκ των πραγμάτων ότι εκλείπει η συναίνεση για ανεξάρτητη υποβολή φορολογικής δήλωσης σε περιπτώσεις διακοπής της έγγαμης συμβίωσης και στις περιπτώσεις πτώχευσης ενός εκ των δύο συζύγων, καθώς στην τελευταία περίπτωση υπόχρεος προς υποβολή δήλωσης είναι ο σύνδικος ή ο δικαστικός συμπαραστάτης. Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο της Επικρατείας απασχόλησε περίπτωση δικαστικού λειτουργού, ο οποίος αφού κατέθεσε ηλεκτρονικά κοινή με τη σύζυγό του δήλωση εισοδήματος για το περασμένο έτος, υπέβαλε στη ΔΟΥ στην οποία υπάγεται δήλωση με την οποία υποστήριζε ότι είναι αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ η σχετική διάταξη (άρθρο 67 παρ. 4) του ΚΦΕ, η οποία τον υποχρεώνει στη φορολογική του δήλωση να περιλάβει τα εισοδήματα της συζύγου του. Παράλληλα, ζήτησε να του επιτραπεί να υποβάλλει ανεξάρτητες φορολογικές δηλώσεις. Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ δεν απάντησε ποτέ στο αίτημα κι έτσι ο δικαστικός λειτουργός προσέφυγε στο ΣτΕ.

Γεγονότα
1558: Ο καπνός εισάγεται στην Ευρώπη από τον ισπανό γιατρό Φρανσίσκο Φερνάντες.
1616: Το έργο του Κοπέρνικου «De Revolutionibus Orbium Coelestium» («Περί των Περιστροφών των Ουρανίων Σφαιρών») τίθεται υπό απαγόρευση από την Καθολική Εκκλησία.
1836: Ο Σάμιουελ Κολτ κατασκευάζει το πρώτο του ρεβόλβερ, διαμετρήματος 34 χιλιοστών.
1872: Ο αμερικανός εφευρέτης Τζορτζ Ουέστινγκχαουζ πατεντάρει το αερόφρενο.
1930: Δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νέος καταστατικός χάρτης των Δημοσίων Υπαλλήλων.
1936: Το πολεμικό αεροπλάνο τύπου Σπιτφάιρ, που θα διαπρέψει στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, εκτελεί την παρθενική πτήση του.
1994: Ενεργοποιείται το πρώτο πρόγραμμα spam στην ιστορία του Ίντερνετ για την αποστολή ανεπιθύμητων e-mail. To χρησιμοποιεί ένας αμερικανός δικηγόρος ονόματι Λόρενς Κάντερ για να διαφημίσει τις υπηρεσίας του. Η ονομασία spam για το συγκεκριμένο είδος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας προέρχεται από το ομώνυμο τηλεοπτικό σκετς των Μόντι Πάιθον και καθιερώθηκε από τη διαδικτυακή κοινότητα.

Γεννήσεις
1512: Γκεράρντους Μερκάτορ, Χέραρντ Ντε Κρέμερ το πραγματικό όνομά του. Φλαμανδός μαθηματικός και γεωγράφος, θεμελιωτήςτης νεώτερης μαθηματικής γεωγραφίας και χαρτογραφίας. Έδωσε το όνομά του σε σύστημα προβολών στο οποίο οι μεσημβρινοί αναπαρίστανται από παράλληλες ευθείες που ισαπέχουν μεταξύ τους, ενώ το γεωγραφικό πλάτος (σε μοίρες) προσδιορίζεται από παράλληλες ευθείες, κάθετες στους μεσημβρινούς
1910: Άντο Μαμοφούκου, επιχειρηματίας από την Ταϊβάν και εφευρέτης του πρώτου στον κόσμο στιγμιαίου φιδέ (instant noodles) και του φιδέ σε φλιτζάνια (cup noodles).
1918: Τζέιμς Τόμπιν, αμερικανός νομπελίστας οικονομολόγος, γνωστός και για τον Φόρο Τόμπιν που πρότεινε, ένα είδος «άμμου» στα γρανάζια της διεθνούς κερδοσκοπίας, ώστε να γίνουν λιγότερο ασταθείς οι παγκόσμιες αγορές κεφαλαίου.

Θάνατοι
1827: Πιερ Σιμόν Λαπλάς ,γάλλος μαθηματικός, αστρονόμος και φυσικός. Οι μελέτες του πάνω στη μηχανική του αστρονομικού συστήματος έδωσαν τεράστια ώθηση στην έρευνα του διαστήματος.
1827: Αλεσάντρο Βόλτα, ιταλός φυσικός και εφευρέτης της μπαταρίας. Το όνομά του δόθηκε στη μονάδα μέτρησης της τάσης του ηλεκτρικού ρεύματος.
1929: Ντέιβιντ Μπιούικ,αμερικανός εφευρέτης, από τους πρωτοπόρους της αυτοκίνησης και ιδρυτής της φερώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας.

About the Author

Greg Kalog
Greg Kalog
administrator

Εργαλεία

Εργαλεία

Επαλήθευση εγκυρότητας ΑΦM/VAT που χορηγείται από κράτος της Ε.Ε.
Χρήσιμα έντυπα
Επαληθεύσετε την εγκυρότητα του ΑΦΜ νομικού προσώπου στην Ελλάδα
Στοιχεία δημοσιότητας ΓΕΜΗ
Εκτυπώστε τα ένσημα σας
Κατεβάστε όλα τα χρήσιμα έντυπα για την εφορία.
Όλα τα τηλέφωνα για τις εφορίες στην Αττική.
Όλοι οι Κ.Α.Δ.
Όλα τα τηλέφωνα για τα επιμελητήρια.
e-ατομικός λογαριασμός ασφάλισης
Kατεβάστε όλα τα χρήσιμα έντυπα για το Ι.Κ.Α.
Ηλεκτρονική υποβολή εντύπων επιθεώρηση εργασίας και ΟΑΕΔ.
Εθνική πύλη δημόσιας διοίκησης.
Δείτε αν το όχημά σας είναι ασφαλισμένο
x

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Αποδέχομαι Δεν Αποδέχομαι Κέντρο Απορρήτου Ρυθμίσεις Απορρήτου
en_USEnglish
elGreek en_USEnglish